Bilag

Sociale udgifter 1996-2006

Udgifter  til sociale ydelser    mill. kr..

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1998 %

2006 %

Udgifter i alt

339788

351847

362984

379163

397507

420124

437372

454187

464768

x

x

100,0

100,0

Udgifter vedr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sygdom

65571

68905

73276

76843

82782

86125

90001

94124

100163

x

x

18,8

20,5

Invaliditet, handicap

39261

42603

43466

47352

51899

56589

60707

65498

69228

x

x

8,5

13,5

Arbejdsskader

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

0,9

.

Alderdom

130034

133678

138098

143892

149711

156267

162584

170373

175806

x

x

34,4

37,2

Efterladte**

182

173

147

143

143

143

140

135

133

x

x

0,1

0,0

Familier

44080

45789

477657

50240

52877

55615

56988

58729

61020

x

x

11,9

13,2

Beskæftigelse

39626

39241

38251

37951

36552

41337

41339

38956

33459

x

x

18,1

9,8

Bolig

8396

8553

8574

8809

9155

9747

10453

10916

11217

x

x

2,6

2,3

Andre ydelser ***

12638

12905

13514

13933

14388

14300

15099

15455

13742

x

x

4,7

3,4

*  incl. AFP, FAFP og delpension   **begravelseshjælp  *** især kontanthjælp efter bistandslov og LG

 

Sociale udgifter i alt, procent af BNP

29,2

29,0

28,1

28,4

29,0

30,0

29,8

29,3

28,3

x

x

 

 

    Kontantydelser

18,2

17,8

17,3

17,5

17,6

18,4

18,2

17,8

16,8

x

x

 

 

    Naturalydelser

11,0

11,2

10,8

10,9

11,4

11,6

11,6

11,5

11,5

x

x

 

 

    Administration

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

0,9

0,8

0,8

x

x

 

 

 

Finansiering   mill.kr.

Indbetalt i alt

378409

391807

406756

434410

451351

482019

493959

519137

527392

x

     x

100,0

100,0

Staten

116893

113926

110664

113510

114191

125621

125422

129415

118248

     x

     x

45,8

25,7

Kommuner og amter

133534

141021

148530

157575

167049

176933

187103

197225

211511

     x

     x

34,9

37,3

Arbejdsgivere*

34619

37142

38128

41552

44813

47743

51687

54863

59118

    x

    x

6,8

9,7

Sikrede

68478

74094

81444

90772

 97597

 98708

95998

95173

103924

 x

     x

4,7

20,7

Renteindtægter,  netto

24938

25589

27989

31030

27701

33014

33759

42462

34590

    x

    x

6,9

6,7

Indgået i alt – udgifter til ydelser i alt

38621

39960

39960

55247

53844

61895

56587

64950

62624

    x

    x

 

 

heraf administration

9523

10111

10515

11195

11738

12465

12991

13069

12856

    x

    x

 

 

* dvs. stats, kommuners og amters pensionsudgifter vedr. eget personale

 

Kilde: Statistisk tiårsoversigt 2008 s. 50.

Aftægtskontrakt

Socialpolitiske filtreringsbestemmelser og do. regelsæt

SOCIALPOLITISKE  FILTRERINGSBESTEMMELSER  OG  do. REGELSÆT

 

Den socialpolitiske tradition opdeler de regler, gennem hvilke de sociale ydelsessystemer er organiseret, i 5 kategorier:

 

         personkreds  –  tildelingsregler  –  udmålingsregler  – finansiering  –  administration

 

De tre førstnævnte typer af regler benævnes ofte under ét som  de socialpolitiske filtre: det er regler, som fastsætter

 

hvilke personer, som kan modtage en bestemt ydelse

under hvilke betingelserde kan modtage pågældende ydelse, samt

hvor megetaf ydelsen, de pågældende har ret til.

 

Begrebet filterdækker over den mekanisme, at reglerne også bestemmer hvem der filtreres fra– og altså ikke får adgang til ydelsen.  Filter-betragtningen stammer fra forsikringsverdenen.

 

PERSONKREDS-REGLER.

 

Regler om en ydelses personkredsfastslår, hvilke personer der kan modtage pågældende ydelse, såfremt tildelingskriterierneer opfyldt.

 

Eksempler på personkredsafgrænsning er

 

ALL § 41 om ret til optagelse som medlem i A-kasse

SDPL §§ 2, 3 og 10:  lønmodtagere og (andre) arbejdsindkomstoppebærende

BTL  §§ 2, 3 og 5 om grupper, der modtager BT

LSS (Lov om social service) § 2  ”Enhver, der opholder sig lovligt her i landet”, ”… midlertidigt ophold i udlandet..” eller som ”har særlig tilknytning til landet, men som på ansøgningstidspunktet ikke har ophold her i landet”

LAS (Lov om aktiv socialpolitik) § 3 stk 1-3 , § 4, og §§ 5 og 12 (hvilke 2 sidstnævnte udsiger hvem der ikke kan få hjælp).

SPL § 2, som forbeholder pension for personer med dansk indfødsret samt personer, som på nærmere angiven vis er stillet lige med indfødte.

 

TILDELINGSREGLER

 

fastslår, hvilke betingelser (kriterier) en person skal opfylde for at have ret til en bestemt ydelse – og dermed filtrerer reglerne personer fra, som ikke har ret til ydelsen.  Eksempler er:

ALL §§ 53-65

SDPL § 1 stk. 1 og §§ 22-23

LAS § 11 stk 2 og §§ 13, 14, 29 og 34

SPL (fra 1.1.2003) § 12 om alder og §16 om alder og om andre omstændigheder

 

Nogle tildelingskriterier lægges ’oven i hinanden’, f.ex. LAS §§ 11 stk. 2 og § 14: en kontanthjælpsansøger skal bådehave været ude for en ’ændring i sine forholdoghave mindre formue end 10.000 / 20.000 kr. (….)

 

UDMÅLINGSREGLER

 

knytter sig som regel til forhold ved personen eller hendes/hans situation, nemlig udmålingskriterierne.  Disse regler bestemmer, hvor meget af ydelsen den pågældende har ret til.  Udmålingsreglerne findes i lovgivningen, men er også hyppigt nedfældet i interne retningslinier for arbejdet i de organer, der formidler ydelsen.   Eksempler:

  

ALL §§ 46, 47, 51

BTL §§ 2 og 3

SDPL § 9

LAS §§ 25-27, suppleret med fradragsregler efter §§ 30-33. Hertil kommer §§ 34 -40

SPL § 19 jfr §§ 27-31 for pension tilkendt før 1.1.2003 – nu Førtidspensionslov.

SPL §§ 27-32, 14 (folkepension), § 32a (førtidspension) for pension tilkendt efter 1.1.2003

 

Sondringen mellem de 3 typer filtreringsreglerer ikke nogen logisk definitiv sondring.  Eksempelvis kan man sige, at enkepensionslovens personkredsvar kvinder– men det kunne lige så godt udtrykkes sådan, at kønvar tildelingskriterium på lige fod med civilstand og alder.

 

Når det alligevel forekommer hensigtsmæssigt at fastholde begrebet personkreds, hænger det sammen med at socialpolitiske initiativer ofte tages med henblik på en bestemt gruppe personer med en bestemt type problemer; og med, at de politiske beslutningstagere under visse omstændigheder direkte ønsker at holde bestemte persongrupper ude fra bestemte ydelser, f.ex. studerende fra kontanthjælp efter LAS (LAS § 12). En ekstra vanskelighed ved sondringen personkredstildelingsregler  fremgår af vedtagelsen (2002) af LAS § 11 stk. 3. Reglen om, at 7 års ophold i riget inden for de seneste 8 år er i formen en tildelingsregel for kontanthjælp. Men formålet har været at uligestille danskere og indvandrere med hensyn til kontanthjælp, så reglen er tænkt som en personkredsafgrænsning – en diskriminationsafgrænsning.

 

Personkreds-, tildelings- og udmålingsregler virker således – i nævnte rækkefølge – som filtreringsmekanismer: som mekanismer, der skal udvirke 1) atde grupper af personer, som bærer de problemer, som lovgiver har tænkt sig at afhjælpe gennem pgld. lov,  får den tilsigtede ydelse, atkundisse personer får ydelsen, og atde modtager ydelsen i netop det omfang, som lovgiver har tilsigtet:

1)      at de som har et af lovgiver anerkendt behov, modtager ydelsen

2)      at de som ikke har behovet, holdes ude fra ydelsen

3)      at ydelsen svarer til behovet

 

Om reglerne er hensigtsmæssige kan altså bedømmes på disse 3 kriterier. NB det kan sagtens forekomme, at klientens oplevelse af behov er forskellig fra lovgivers udmålingsregler, især efter ’fast-ydelse’ reglerne i BiL fra 1986, nu LAS.

 

Hensigtsmæssigheden som målt ved de 3 kriterier må tillige afstemmes med hensynet til ordningernes administrative udformning og finansiering. Så længe (1976-1986) formålet med ydelsessystemet var forebyggelse af social og økonomisk nedturfor dem, der fik sociale problemer, og det tillige var et formål at undgå ’overkompensation’, oplevede sagsbehandlere og politikere at skulle bruge en del ressourcer på beregning og kontrol. Da folketinget opgav formålet forebyggelse af social og økonomisk nedturved fast-ydelsesprincippet og senere differentierede lavere satser for flere grupper, mindskede man kontrol- og beregningsarbejdet, som til gengæld blev afløst af et sæt handleplanforskrifter, som antoges egnede til hurtigere afskaffelse af behov for ydelsen. Til gengæld øgedes kontrolarbejdet – og brugernes oplevelse af kontrol – væsentligt ved ”dyneløfter”-regler i BTL, LAS, SPL.

 

Som eksempel på anvendelse af personkreds-, tildelings- og udmålingsregler anføres her i hovedtræk filtreringsmekanismerne for sygedagpenge efter SDPL:

 

  1. a) Personkreds– her filtreres fra:

         alle ikke-erhvervsmæssigt beskæftigede personer

 

  1. b) Tildelingsregler – her filtreres fra:

         1)  personer, der ikke er ramt af sygdom eller af uarbejdsdygtighed under sygdom

2) lønmodtagere, der har mindre end 74 hhv. 120 t. erhvervstilknytning

3)  selvstændige næringsdrivende .. hvis sygdom ikke har varet i 2 uger, medmindre de har sikret sig SDP i medfør af § 20

4)  folke- og førtidspensionister, der har modtaget DP i mere end 13 uger inden for de seneste 12 kalendermåneder

5)  personer, der har oppebåret DP i 52 uger inden for 18 mdr. (undtagelsesbest.)

 

  1. c) Udmålingsregler: udmålingen bestemmes for de dagpengeberettigede af:

         1)  hel eller delvis uarbejdsdygtighed

         2)  forudgående arbejdsindkomst, evt. reguleret (max. DP udgør 90% heraf)

         3)  lovens maksimumsbeløb (pr. 01.01.2003  kr. 2.546 kr/uge)

 

 

Reglerne kan delsvære nedfældet direkte i loven,  delskan de findes på lavere retligt plan. Ministeriet udsender bindende og/eller vejledende retningslinier og ankeafgørelser (SM-systemet), og socialudvalget bestemmer af og til egne retningslinier for lovens udfyldelse.

 

Nedenfor anføres eksempler på tildelings- og udmålingskriterier i dansk sociallovgivning. Disse diskuteres grundigt i Bent Rold Andersens bog ”Grundprincipper i socialpolitikken” fra 1973, fra hvilken bog eksemplerne er taget (ajourført)

Historien og socialpolitikken

VIGTIGE  TILDELINGSKRITERIER  I  DANSK  SOCIALLOVGIVNING

 

 

Tildelingskriterium

Eks. på anvendelse

Supplerende

 tildelingskriterium

 

 

Arbejdsløshed

ADP

ej konfliktramt

26 ugers arbejde inden for 2½ år

rådighed

 

Korte eller

mellemlange ydelser

Uarbejdsdygtighed

pga. sygdom

 

Uarbejdsdygtighed

pga. ulykke på

arbejdsplads

 

Barsel

 

SDP

 

 

SDP

 

 

 

SDP

Arbejdsbetingelser

 

 

Lønmodtager

 

 

 

Arbejdsbetingelser

Faste

tildelingsregler

Lange ydelser:

indkomstbortfald

 

 

 

 

 

 

Alder

Varigt manglende arbejdsevne (e. 2002)

Invaliditet, hhv.

Sociale/arbejds-

mæssige forhold

(før 1.1.2003)

Folkepension

Førtidspension

’Reelt enlig’

Samlevende-indkomst

 

Lange ydelser:

indkomstudjævning

Børn

 

Fysisk/psykisk

handicap

 

Huslejerelation

BT

BFY

IY

LSS §§ 28 & 84

 

Boligsikring, -ydelse

Samliv

 

 

 

 

Kvalitetskrav til bolig, max. indkomst

 

Skønsmæssig

tildeling

 

Behov i forbindelse med sygdom, samlivsophør,

 (LAS §§ 11-12)

Forbigående hjælp

Fremmøde i pligtmæssig aktivering

DE  VIGTIGSTE  UDMÅLINGSBESTEMMELSER  I  DANSK SOCIALLOVGIVNING

Udmålingskriterium

 

Eksempel på anvendelse

Løbende nutidig indkomst:

    fradragsprincip

    suppleringsprincip

    ubetingede ydelses princip

 

 

pension, kontanthjælp (LAS §§ 30-33)

boligtilskud  (LAS § 34)

BFY

Indkomst art

FP grundbeløb

 

Tidligere indkomst

Invaliditet

Bopælstid

Anciennitet

Forsørgerstilling

Indbetalinger

Dagpenge

Invaliditetserstatning ASL

Folke- og førtidspension

ATP

Børnetilskud

Indekskontrakter, særlig pensionsopsparing e. 2002

       Kriterier

 

Aldersgrupper

Personkreds

Tildelings-kriterier  

Udmålings-kriterier

Finansiering

Administration

Relation til Socialt arbejde

Lov – oprindeligt, vigtigste ændringer  

 

Aktuelle og fremtidige dilemmaer

Dækningsprocent:

Satser 2003.07.01

APW 2003

1

Børnefamilie-ydelse

 

Alle børn med (lovligt) ophold i Danmark

Fødsel, forældres skattepligt i Danmark

Fast regel – alder

0-2 år  

3-6 år  

7-17  år   

Staten – skat

Skattemyndighed

Ingen – dog: indb. om fravær

(1903) 1987

 

12900 kr./år    4,1% 

11700 kr./år    3,7%       

9200 kr./år      2,9%       

2

Børnetilskud

 

 

Alle børn

Forældres forsørgerstatus: enlig eller pensionist

Forsørgerstatus: studerende

Antal børn,

Tilskud pr. barn

Ekstra til første 

Studerende (husstands-indkomstregulering)

Flerbørnstilskud..

Adoptionstilskud

Staten

Kommune

 

 

 

 

 

 

 

Ingen – dog: kontrol af betingelsers opfyldelse

 

(1902) 1986

 

 

3 

Børnebidrag

Retsligt enlige forældre

 

Ikke-samlevende med bidragspligtig

Bidragspligtiges indkomst

Staten

Kommune

 

 

Ingen – dog: kontrol af evt. samliv med bidragspligtig

(1888) 1986

 

 

4

Friplads i 

daginstitution

Forældre med børn i daginstitution

Ansøgning

Evt. socialpædago-giske hensyn

Husstandsindkomst

Kommune

Kommune

Ingen – 

Dog evt. beslutning om soc.pæd. friplads

 

1976 Bistandslov

1997 L Social Service

 

 

5

Statens uddannelses-støtte

Uddannelssøgende, >18 år, dansk stats-borger eller ligestillet

Studieaktiv ved godkendt uddannelse 

 

Faste beløb afh. af 

Status som forsørger, samlevende, hjemme- eller udeboende i.f.t. forældre

Egen indkomst.

Stat

Stat: SU-styrelsen

 

 

 

 

 

Ingen

(19 .. om Ungdoms  Uddannelsesfond)

1995 L. Statens Uddannelsesstøtte

 

 

6

Boligsikring

 

 

Lejere

Pensionister, som er ejere/andelshavere

v. pensionering efter ny førtidspensionslov

Status som lejer

Husstandsindkomst

Antal voksne og børn i husstand

Boligudgift

Boligstørrelse

Stat 50%

Kommune 50%

(særregler)

Kommune

 

 

 

 

Ingen – dog: kontrol af evt. samliv

Lov om Individuel boligstøtte 1991

 

 

7

Boligydelse

Alderspensionister,

Førtidspensionister efter 1984-lov

Alders pensionist

Førtidspensionist

Husstandsindkomst

Antal voksne og børn i husstand

Boligudgift

Boligstørrelse

Stat 75%

Kommune 25%

(særregler)

Kommune

 

 

 

 

Ingen – dog kontrol af evt. samliv

Lov om Individuel boligstøtte 1991

 

 

7

Dagpenge ved fødsel

 

Arbejdsindtægts-afhængige (lønarbej-dere og selvstændige)

Barsel, adoption

Mor: 4 u. før fødsel .. 

Far: efter fødsel

Hidtidig timeløn x faktisk time antal , højst DP-max.

NB for personer med løn under barselsfra-vær betaler kommu-nen dagpenge(refu-sion) til arbejdsgiver

I alt 84 uger til mor + far tilsammen.

Arbejdsgiver: forebyggende undersøgelser.

Stat 

Arbejdsgiver, 

kommune

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen direkte. Kom-munen har opfølgningspligt og tilbyder sundhedspleje

1989 med senere ændringer

 

 

8

Dagpenge ved 

sygdom

 

 

 

 

 

 

Arbejdsindtægts-afhængige 

(lønarbejdere og selvstændige)

 

Sygdom, herunder tilskadekomst – 

hvis i behandling.

Forudgående 8 ugers ansættelse og mindst 74 AT 

Hidtidig timeløn x faktisk time antal , højst DP-maksimum.

NB for personer med løn under sygdom betaler kommunen dagpenge(refusion) til arbejdsgiver.    Varig-hedsbegrænsning

Arbejdsgiver 2 uger.

Derefter kommune.

Stat refunderer kommunens første 4 uger 100%, de næste 46 uger 50%.

Arbejdsgiver-forsikring.

Arbejdsgiver, 

kommune

 

 

 

 

 

 

 

Sygdom anmeldes til kommune. Opfølg-ning hver 8. uge. Kommunal samtale med borger. 

1989 med senere ændringer

Ydelsesmaksimum og

Varighedsgrænser beskærer mulighed for at forebygge social deroute

Årligt faldende kompensationsgrad

166550 kr./år = 52,6%

       Kriterier

 

Aldersgrupper

Personkreds

Tildelings-kriterier  

Udmålings-kriterier

Finansiering

Administration

Relation til Socialt arbejde

Lov – oprindeligt, vigtigste ændringer  

 

Aktuelle og fremtidige dilemmaer

Dækningsprocent:

Satser 2003.07.01

APW 2003

9

Dagpenge ved 

arbejdsløshed

 

Arbejdsindtægts-afhængige

(lønarbejdere og selvstændige)

under 65 år

 

Ledighed.

Mindst 1 års medlemskab, 52 ugers fuldtids beskæftigelse inden for seneste 3 år.

 

90% af hidtidig indkomst, dog højst DP-maksimum.

Varighed: højst 4 år inden for 6 år, dog højst 30 mdr. 

Medlemsbidrag, stat.

Arbejdsløsheds-forsikringskasse

 

 

 

 

Ingen. Dog: opfølgningssamtaler, rådighedskontrol.

(1907)

Lov 114 af 24/3 1970 om arbejdsløsheds-forsikring m.v.. 

Lbk. 708 13/8 2003

 

166550 kr./år  52,6%

10

Kontanthjælp

 

Enhver med lovligt ophold i Danmark

Mangel på mulighed for at skaffe det nødvendige til egen og familiens forsørgelse. Ophold i riget seneste 7 af 8 år.

Vilje til aktivering/job

Fast beløb afh. af alder og forsørgerstatus. 

Fradrag for samtidig indkomst. 

Mulighed for sær-ydelser. 

Nedsættelse efter 6 hhv. 9 mdr.  (disp.)

Kommune 50%

Stat 50% refusion

Kommune

 

 

 

 

 

 

 

 

Rådgivning

Aktivering – plan

Lov om aktiv socialpolitik

Lbk 708 13/8 2003

§ 11 jfr. § 25-41

 

130308 kr./år

sats for enlig forsørger   = 41,1%

98064/

sats for enlig ikke-forsørger >25 år

       =  31,0%

11

Starthjælp

 

 

Som 10

Ophold i riget <7 af seneste 8 år

Fast beløb

Kommune 50%

Stat 50% refusion

Kommune

 

Rådgivning

Aktivering – plan

Lov om aktiv socialpolitik

Lbk 708 13/8 2003

§ 11 jfr. § 25 stk.11ff

 

78996 kr./år

sats for enlig forsørger   =  24,9%

12

Introduktionsydelse

 

Nyankomne udlændinge med lovligt ophold i riget

Som starthjælp

Fast beløb …

Kommune 25%

Stat 75%

Kommune

 

Rådgivning

Aktivering – plan

Integrationslov 

§ 27 henv. t. 

LAS § 25 stk. 11 ff. 

 

 

 

13Revalidering

Enhver med lovligt ophold i Danmark 

Begrænsninger i arbejdsevnen

Fast beløb: DP-max

< 25 årige: ½xDPmax

Etableringshjælp

Kommune 50%

Stat 50% refusion

Kommune

 

 

Rådgivning – revalideringsplan

Lov om aktiv socialpolitik

 

 

 

14

Ledighedsydelse

Personer, der er visiteret til fleksjob

Begrænsning i arbejdsevne – visiteret til fleksjob indtil ansættelse i fleksjob eller ved ledighed efter fleksjob

91% af DP max, højst hidtidig indtægt

Kommune 50%

Stat 50% refusion (dog 35% i særlige tilfælde)

Kommune

 

 

 

 

 

 

(opfølgning? – bekg.)

Lov om aktiv socialpolitik kap. 7 

§ 74, § 74a-i

 

 

15

Arbejdsgiver-

tilskud (aktivering, flexjob m.v.)

 

Arbejdsgivere

Ansættelse af person(er) i aktivering hhv. fleksjob

 

Aktivering m.v.: tilskud pr. arbejds-time, efter skøn over arbejdsevne

Fleksjob: 50% / 66% af overenskomst-mæssig løn

Kommune – statsrefusion på 50% af udgifter til aktiverede

 

Statsrefusion 65% af udg. til fleksjob m.v.

Kommune

 

 

 

 

 

 

(opfølgning? Bekg?)

Lov om en aktiv 

Beskæftigelsesindsats

Kap. 12 §§ 51-68 

 

 

16

Medicintilskud, 

handicap  

kompenserende 

ydelser

Børn og voksne med udgiftskrævende handicap. § 28 § 84

Handicap

Faktiske udgifter udover ca. 6000 kr/år (“bagatelgrænse” 500 kr/md)

Kommune 50%

Stat 50% refusion

Kommune

 

 

 

Normalt rådgivning til  pgld. hhv. familien 

Lov om social service § 28 vedr. børn

§ 84 vedr. voksne

Tildeling, udmåling og “bagatelgrænse” giver ofte anledning til konflikt mellem klient og kommune

 

17

Førtidspension

 

 

Statsborgere og dermed ligestillede Mindst 10 år i riget mindst 10 år mellem 15 og 65 år

Varigt nedsat erhvervsevne, uden mulighed for selv-forsørgelse

Ophold i landet: antal års ophold i  riget x 40-dele af pension.

Supplerende: egen og samlevende/ægtefælle’s indkomst hhv. arbejdsindkomst.

Mulighed for tillæg

Kommune, 

statsrefusion 35%,

dog 

visse tillæg 50%, 

andre tillæg 75%

Kommmune

 

 

 

 

 

 

 

Rådgivning mhp. forsøg på revalidering hhv. fleksjobplacering forud for tildeling

Lov om social Pension

 

Lov om førtidspension (før 2003)

 

 

       Kriterier

 

Aldersgrupper

Personkreds

Tildelings-kriterier  

Udmålings-kriterier

Finansiering

Administration

Relation til Socialt arbejde

Lov – oprindeligt, vigtigste ændringer  

 

Aktuelle og fremtidige dilemmaer

Dækningsprocent:

Satser 2003.07.01

APW 2003

 

18

Folkepension

 

 

Statsborgere og dermed ligestillede Mindst 10 år i riget mindst 10 år mellem 15 og 65 år

Fyldt 65 år

 

Ophold i landet: antal års ophold i  riget x 40-dele af pension.

Supplerende: egen og samlevende/ægtefælle’s indkomst hhv. arbejdsindkomst.

Mulighed for tillæg

Kommune – 

100% stats refusion, 

visse tillæg 50%, 

andre tillæg 75%

Kommune

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen

Lov om social pension

 

 

19

ATP

 

Lønarbejdere

Fyldt 65 år

 

1/3 medlemsbidrag

2/3 arbejdsgiverbidrag

ATP (fond)

 

 

Ingen

Lov om Arbejdsmarkedets Tillægs Pension

 

 

20

Arbejdsmarkeds-pension

 

 

 

Lønarbejdere

Oftest mindst 60 år (vedtægtsbestemt)

Opsparings størrelse – 

Tidlig tilbagetræk-ning: lav pension, 

sen tilbagetrækning: høj pension

Oftest 1/3 medl.bidrag, 2/3 arbejdsgiverbidrag – aftalt % af løn

Pensionskasser 

(under forsikringslov) – oftest paritetisk ledet. Ofte kombineret alders- og invaliditets-pensionsordning

Ingen

Aftalebestemt.

Indbetalinger beskattes ikke,  jfr. skattelovgivning

Lav løn + kort erhvervskarriere = 

lav alderspension, ofte kombineret med høj risiko for invaliditets-pensionering

 

21

Tjenestemands-pension

 

Statslige og kommu-nale tjenestemænd + visse koncessionerede selskaber

Oftest mindst 60 år (lov- hhv. reglements-bestemt)

Anciennitet & lønniveau

Arbejdsgiver, evt. i form af “pensionsforsikring”

Stat: Hypotekbank

Kommuner: Kommu-nernes pensions-forsikringsanstalt

 

 

 

 

22

Kalve-ophørsstøtte

 

 

 

Landmænd, der i årene 2000-2002 opdrættede fedekalve

Opdræt af fedekalve 2000-2002.

Nu: et antal hektar landbrugsjord, evt. brak.

Antal kalve pr. år

Staten / EU

Landbrugs-

ministeriet

 

 

 

Ingen

?

?

 

Satser pr. 1.7.2003

APW: Average Production Worker – den gennemsnitlige industriarbejder tjente i 2003 kr. 316.772 kr.  26.398 kr/md 

OECD: Taxing Wages. Selected tables and Graphs. 15.03.2004. Spørgsmål: er der angiven  Gross Wage incl. AMB?

Satsregulering: Finansministeriet: Dokumentationsskema for beregning af årslønudviklingen fra 2000-2001, 2001-2002, 2002-2003 fra Mikael Trier.

APW  indberetninger til OECD: Tlf. kt. Frederik Hansen, Finansministeriet 33923333 2004.11.25

Viggo Jonasen