Bilag
Sociale udgifter 1996-2006
Udgifter til sociale ydelser mill. kr.. |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1998 % |
2006 % |
Udgifter i alt |
339788 |
351847 |
362984 |
379163 |
397507 |
420124 |
437372 |
454187 |
464768 |
x |
x |
100,0 |
100,0 |
Udgifter vedr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sygdom |
65571 |
68905 |
73276 |
76843 |
82782 |
86125 |
90001 |
94124 |
100163 |
x |
x |
18,8 |
20,5 |
Invaliditet, handicap |
39261 |
42603 |
43466 |
47352 |
51899 |
56589 |
60707 |
65498 |
69228 |
x |
x |
8,5 |
13,5 |
Arbejdsskader |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
0,9 |
. |
Alderdom |
130034 |
133678 |
138098 |
143892 |
149711 |
156267 |
162584 |
170373 |
175806 |
x |
x |
34,4 |
37,2 |
Efterladte** |
182 |
173 |
147 |
143 |
143 |
143 |
140 |
135 |
133 |
x |
x |
0,1 |
0,0 |
Familier |
44080 |
45789 |
477657 |
50240 |
52877 |
55615 |
56988 |
58729 |
61020 |
x |
x |
11,9 |
13,2 |
Beskæftigelse |
39626 |
39241 |
38251 |
37951 |
36552 |
41337 |
41339 |
38956 |
33459 |
x |
x |
18,1 |
9,8 |
Bolig |
8396 |
8553 |
8574 |
8809 |
9155 |
9747 |
10453 |
10916 |
11217 |
x |
x |
2,6 |
2,3 |
Andre ydelser *** |
12638 |
12905 |
13514 |
13933 |
14388 |
14300 |
15099 |
15455 |
13742 |
x |
x |
4,7 |
3,4 |
* incl. AFP, FAFP og delpension **begravelseshjælp *** især kontanthjælp efter bistandslov og LG |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Sociale udgifter i alt, procent af BNP |
29,2 |
29,0 |
28,1 |
28,4 |
29,0 |
30,0 |
29,8 |
29,3 |
28,3 |
x |
x |
|
|
Kontantydelser |
18,2 |
17,8 |
17,3 |
17,5 |
17,6 |
18,4 |
18,2 |
17,8 |
16,8 |
x |
x |
|
|
Naturalydelser |
11,0 |
11,2 |
10,8 |
10,9 |
11,4 |
11,6 |
11,6 |
11,5 |
11,5 |
x |
x |
|
|
Administration |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,9 |
0,8 |
0,8 |
x |
x |
|
|
|
|||||||||||||
Finansiering mill.kr. |
|||||||||||||
Indbetalt i alt |
378409 |
391807 |
406756 |
434410 |
451351 |
482019 |
493959 |
519137 |
527392 |
x |
x |
100,0 |
100,0 |
Staten |
116893 |
113926 |
110664 |
113510 |
114191 |
125621 |
125422 |
129415 |
118248 |
x |
x |
45,8 |
25,7 |
Kommuner og amter |
133534 |
141021 |
148530 |
157575 |
167049 |
176933 |
187103 |
197225 |
211511 |
x |
x |
34,9 |
37,3 |
Arbejdsgivere* |
34619 |
37142 |
38128 |
41552 |
44813 |
47743 |
51687 |
54863 |
59118 |
x |
x |
6,8 |
9,7 |
Sikrede |
68478 |
74094 |
81444 |
90772 |
97597 |
98708 |
95998 |
95173 |
103924 |
x |
x |
4,7 |
20,7 |
Renteindtægter, netto |
24938 |
25589 |
27989 |
31030 |
27701 |
33014 |
33759 |
42462 |
34590 |
x |
x |
6,9 |
6,7 |
Indgået i alt – udgifter til ydelser i alt |
38621 |
39960 |
39960 |
55247 |
53844 |
61895 |
56587 |
64950 |
62624 |
x |
x |
|
|
heraf administration |
9523 |
10111 |
10515 |
11195 |
11738 |
12465 |
12991 |
13069 |
12856 |
x |
x |
|
|
* dvs. stats, kommuners og amters pensionsudgifter vedr. eget personale |
Kilde: Statistisk tiårsoversigt 2008 s. 50.
Aftægtskontrakt

Socialpolitiske filtreringsbestemmelser og do. regelsæt
SOCIALPOLITISKE FILTRERINGSBESTEMMELSER OG do. REGELSÆT
Den socialpolitiske tradition opdeler de regler, gennem hvilke de sociale ydelsessystemer er organiseret, i 5 kategorier:
personkreds – tildelingsregler – udmålingsregler – finansiering – administration
De tre førstnævnte typer af regler benævnes ofte under ét som de socialpolitiske filtre: det er regler, som fastsætter
hvilke personer, som kan modtage en bestemt ydelse
under hvilke betingelserde kan modtage pågældende ydelse, samt
hvor megetaf ydelsen, de pågældende har ret til.
Begrebet filterdækker over den mekanisme, at reglerne også bestemmer hvem der filtreres fra– og altså ikke får adgang til ydelsen. Filter-betragtningen stammer fra forsikringsverdenen.
PERSONKREDS-REGLER.
Regler om en ydelses personkredsfastslår, hvilke personer der kan modtage pågældende ydelse, såfremt tildelingskriterierneer opfyldt.
Eksempler på personkredsafgrænsning er
ALL § 41 om ret til optagelse som medlem i A-kasse
SDPL §§ 2, 3 og 10: lønmodtagere og (andre) arbejdsindkomstoppebærende
BTL §§ 2, 3 og 5 om grupper, der modtager BT
LSS (Lov om social service) § 2 ”Enhver, der opholder sig lovligt her i landet”, ”… midlertidigt ophold i udlandet..” eller som ”har særlig tilknytning til landet, men som på ansøgningstidspunktet ikke har ophold her i landet”
LAS (Lov om aktiv socialpolitik) § 3 stk 1-3 , § 4, og §§ 5 og 12 (hvilke 2 sidstnævnte udsiger hvem der ikke kan få hjælp).
SPL § 2, som forbeholder pension for personer med dansk indfødsret samt personer, som på nærmere angiven vis er stillet lige med indfødte.
TILDELINGSREGLER
fastslår, hvilke betingelser (kriterier) en person skal opfylde for at have ret til en bestemt ydelse – og dermed filtrerer reglerne personer fra, som ikke har ret til ydelsen. Eksempler er:
ALL §§ 53-65
SDPL § 1 stk. 1 og §§ 22-23
LAS § 11 stk 2 og §§ 13, 14, 29 og 34
SPL (fra 1.1.2003) § 12 om alder og §16 om alder og om andre omstændigheder
Nogle tildelingskriterier lægges ’oven i hinanden’, f.ex. LAS §§ 11 stk. 2 og § 14: en kontanthjælpsansøger skal bådehave været ude for en ’ændring i sine forhold’ oghave mindre formue end 10.000 / 20.000 kr. (….)
UDMÅLINGSREGLER
knytter sig som regel til forhold ved personen eller hendes/hans situation, nemlig udmålingskriterierne. Disse regler bestemmer, hvor meget af ydelsen den pågældende har ret til. Udmålingsreglerne findes i lovgivningen, men er også hyppigt nedfældet i interne retningslinier for arbejdet i de organer, der formidler ydelsen. Eksempler:
ALL §§ 46, 47, 51
BTL §§ 2 og 3
SDPL § 9
LAS §§ 25-27, suppleret med fradragsregler efter §§ 30-33. Hertil kommer §§ 34 -40
SPL § 19 jfr §§ 27-31 for pension tilkendt før 1.1.2003 – nu Førtidspensionslov.
SPL §§ 27-32, 14 (folkepension), § 32a (førtidspension) for pension tilkendt efter 1.1.2003
Sondringen mellem de 3 typer filtreringsreglerer ikke nogen logisk definitiv sondring. Eksempelvis kan man sige, at enkepensionslovens personkredsvar kvinder– men det kunne lige så godt udtrykkes sådan, at kønvar tildelingskriterium på lige fod med civilstand og alder.
Når det alligevel forekommer hensigtsmæssigt at fastholde begrebet personkreds, hænger det sammen med at socialpolitiske initiativer ofte tages med henblik på en bestemt gruppe personer med en bestemt type problemer; og med, at de politiske beslutningstagere under visse omstændigheder direkte ønsker at holde bestemte persongrupper ude fra bestemte ydelser, f.ex. studerende fra kontanthjælp efter LAS (LAS § 12). En ekstra vanskelighed ved sondringen personkreds– tildelingsregler fremgår af vedtagelsen (2002) af LAS § 11 stk. 3. Reglen om, at 7 års ophold i riget inden for de seneste 8 år er i formen en tildelingsregel for kontanthjælp. Men formålet har været at uligestille danskere og indvandrere med hensyn til kontanthjælp, så reglen er tænkt som en personkredsafgrænsning – en diskriminationsafgrænsning.
Personkreds-, tildelings- og udmålingsregler virker således – i nævnte rækkefølge – som filtreringsmekanismer: som mekanismer, der skal udvirke 1) atde grupper af personer, som bærer de problemer, som lovgiver har tænkt sig at afhjælpe gennem pgld. lov, får den tilsigtede ydelse, atkundisse personer får ydelsen, og atde modtager ydelsen i netop det omfang, som lovgiver har tilsigtet:
1) at de som har et af lovgiver anerkendt behov, modtager ydelsen
2) at de som ikke har behovet, holdes ude fra ydelsen
3) at ydelsen svarer til behovet
Om reglerne er hensigtsmæssige kan altså bedømmes på disse 3 kriterier. NB det kan sagtens forekomme, at klientens oplevelse af behov er forskellig fra lovgivers udmålingsregler, især efter ’fast-ydelse’ reglerne i BiL fra 1986, nu LAS.
Hensigtsmæssigheden som målt ved de 3 kriterier må tillige afstemmes med hensynet til ordningernes administrative udformning og finansiering. Så længe (1976-1986) formålet med ydelsessystemet var forebyggelse af social og økonomisk nedturfor dem, der fik sociale problemer, og det tillige var et formål at undgå ’overkompensation’, oplevede sagsbehandlere og politikere at skulle bruge en del ressourcer på beregning og kontrol. Da folketinget opgav formålet forebyggelse af social og økonomisk nedturved fast-ydelsesprincippet og senere differentierede lavere satser for flere grupper, mindskede man kontrol- og beregningsarbejdet, som til gengæld blev afløst af et sæt handleplanforskrifter, som antoges egnede til hurtigere afskaffelse af behov for ydelsen. Til gengæld øgedes kontrolarbejdet – og brugernes oplevelse af kontrol – væsentligt ved ”dyneløfter”-regler i BTL, LAS, SPL.
Som eksempel på anvendelse af personkreds-, tildelings- og udmålingsregler anføres her i hovedtræk filtreringsmekanismerne for sygedagpenge efter SDPL:
- a) Personkreds– her filtreres fra:
alle ikke-erhvervsmæssigt beskæftigede personer
- b) Tildelingsregler – her filtreres fra:
1) personer, der ikke er ramt af sygdom eller af uarbejdsdygtighed under sygdom
2) lønmodtagere, der har mindre end 74 hhv. 120 t. erhvervstilknytning
3) selvstændige næringsdrivende .. hvis sygdom ikke har varet i 2 uger, medmindre de har sikret sig SDP i medfør af § 20
4) folke- og førtidspensionister, der har modtaget DP i mere end 13 uger inden for de seneste 12 kalendermåneder
5) personer, der har oppebåret DP i 52 uger inden for 18 mdr. (undtagelsesbest.)
- c) Udmålingsregler: udmålingen bestemmes for de dagpengeberettigede af:
1) hel eller delvis uarbejdsdygtighed
2) forudgående arbejdsindkomst, evt. reguleret (max. DP udgør 90% heraf)
3) lovens maksimumsbeløb (pr. 01.01.2003 kr. 2.546 kr/uge)
Reglerne kan delsvære nedfældet direkte i loven, delskan de findes på lavere retligt plan. Ministeriet udsender bindende og/eller vejledende retningslinier og ankeafgørelser (SM-systemet), og socialudvalget bestemmer af og til egne retningslinier for lovens udfyldelse.
Nedenfor anføres eksempler på tildelings- og udmålingskriterier i dansk sociallovgivning. Disse diskuteres grundigt i Bent Rold Andersens bog ”Grundprincipper i socialpolitikken” fra 1973, fra hvilken bog eksemplerne er taget (ajourført)
Historien og socialpolitikken
VIGTIGE TILDELINGSKRITERIER I DANSK SOCIALLOVGIVNING |
||||
|
|
Tildelingskriterium |
Eks. på anvendelse |
Supplerende tildelingskriterium |
|
|
Arbejdsløshed |
ADP |
ej konfliktramt 26 ugers arbejde inden for 2½ år rådighed |
|
Korte eller mellemlange ydelser |
Uarbejdsdygtighed pga. sygdom
Uarbejdsdygtighed pga. ulykke på arbejdsplads
Barsel
|
SDP
SDP
SDP |
Arbejdsbetingelser
Lønmodtager
Arbejdsbetingelser |
Faste tildelingsregler |
Lange ydelser: indkomstbortfald
|
Alder Varigt manglende arbejdsevne (e. 2002) Invaliditet, hhv. Sociale/arbejds- mæssige forhold (før 1.1.2003) |
Folkepension Førtidspension |
’Reelt enlig’ Samlevende-indkomst |
|
Lange ydelser: indkomstudjævning |
Børn
Fysisk/psykisk handicap
Huslejerelation |
BT BFY IY LSS §§ 28 & 84
Boligsikring, -ydelse |
Samliv
Kvalitetskrav til bolig, max. indkomst
|
Skønsmæssig tildeling |
|
Behov i forbindelse med sygdom, samlivsophør, (LAS §§ 11-12) |
Forbigående hjælp |
Fremmøde i pligtmæssig aktivering |
DE VIGTIGSTE UDMÅLINGSBESTEMMELSER I DANSK SOCIALLOVGIVNING |
|
Udmålingskriterium
|
Eksempel på anvendelse |
Løbende nutidig indkomst: fradragsprincip suppleringsprincip ubetingede ydelses princip
|
pension, kontanthjælp (LAS §§ 30-33) boligtilskud (LAS § 34) BFY |
Indkomst art |
FP grundbeløb
|
Tidligere indkomst Invaliditet Bopælstid Anciennitet Forsørgerstilling Indbetalinger |
Dagpenge Invaliditetserstatning ASL Folke- og førtidspension ATP Børnetilskud Indekskontrakter, særlig pensionsopsparing e. 2002 |
Kriterier
Aldersgrupper |
Personkreds |
Tildelings-kriterier |
Udmålings-kriterier |
Finansiering |
Administration |
Relation til Socialt arbejde |
Lov – oprindeligt, vigtigste ændringer
|
Aktuelle og fremtidige dilemmaer |
Dækningsprocent: Satser 2003.07.01 APW 2003 |
1 Børnefamilie-ydelse
|
Alle børn med (lovligt) ophold i Danmark |
Fødsel, forældres skattepligt i Danmark |
Fast regel – alder 0-2 år 3-6 år 7-17 år |
Staten – skat |
Skattemyndighed |
Ingen – dog: indb. om fravær |
(1903) 1987 |
|
12900 kr./år 4,1% 11700 kr./år 3,7% 9200 kr./år 2,9% |
2 Børnetilskud
|
Alle børn |
Forældres forsørgerstatus: enlig eller pensionist Forsørgerstatus: studerende |
Antal børn, Tilskud pr. barn Ekstra til første Studerende (husstands-indkomstregulering) Flerbørnstilskud.. Adoptionstilskud |
Staten |
Kommune
|
Ingen – dog: kontrol af betingelsers opfyldelse
|
(1902) 1986 |
|
|
3 Børnebidrag |
Retsligt enlige forældre
|
Ikke-samlevende med bidragspligtig |
Bidragspligtiges indkomst |
Staten |
Kommune
|
Ingen – dog: kontrol af evt. samliv med bidragspligtig |
(1888) 1986 |
|
|
4 Friplads i daginstitution |
Forældre med børn i daginstitution |
Ansøgning Evt. socialpædago-giske hensyn |
Husstandsindkomst |
Kommune |
Kommune |
Ingen – Dog evt. beslutning om soc.pæd. friplads |
1976 Bistandslov 1997 L Social Service |
|
|
5 Statens uddannelses-støtte |
Uddannelssøgende, >18 år, dansk stats-borger eller ligestillet |
Studieaktiv ved godkendt uddannelse
|
Faste beløb afh. af Status som forsørger, samlevende, hjemme- eller udeboende i.f.t. forældre Egen indkomst. |
Stat |
Stat: SU-styrelsen
|
Ingen |
(19 .. om Ungdoms Uddannelsesfond) 1995 L. Statens Uddannelsesstøtte |
|
|
6 Boligsikring
|
Lejere Pensionister, som er ejere/andelshavere v. pensionering efter ny førtidspensionslov |
Status som lejer |
Husstandsindkomst Antal voksne og børn i husstand Boligudgift Boligstørrelse |
Stat 50% Kommune 50% (særregler) |
Kommune
|
Ingen – dog: kontrol af evt. samliv |
Lov om Individuel boligstøtte 1991 |
|
|
7 Boligydelse |
Alderspensionister, Førtidspensionister efter 1984-lov |
Alders pensionist Førtidspensionist |
Husstandsindkomst Antal voksne og børn i husstand Boligudgift Boligstørrelse |
Stat 75% Kommune 25% (særregler) |
Kommune
|
Ingen – dog kontrol af evt. samliv |
Lov om Individuel boligstøtte 1991 |
|
|
7 Dagpenge ved fødsel
|
Arbejdsindtægts-afhængige (lønarbej-dere og selvstændige) |
Barsel, adoption Mor: 4 u. før fødsel .. Far: efter fødsel |
Hidtidig timeløn x faktisk time antal , højst DP-max. NB for personer med løn under barselsfra-vær betaler kommu-nen dagpenge(refu-sion) til arbejdsgiver I alt 84 uger til mor + far tilsammen. |
Arbejdsgiver: forebyggende undersøgelser. Stat |
Arbejdsgiver, kommune
|
Ingen direkte. Kom-munen har opfølgningspligt og tilbyder sundhedspleje |
1989 med senere ændringer |
|
|
8 Dagpenge ved sygdom
|
Arbejdsindtægts-afhængige (lønarbejdere og selvstændige)
|
Sygdom, herunder tilskadekomst – hvis i behandling. Forudgående 8 ugers ansættelse og mindst 74 AT |
Hidtidig timeløn x faktisk time antal , højst DP-maksimum. NB for personer med løn under sygdom betaler kommunen dagpenge(refusion) til arbejdsgiver. Varig-hedsbegrænsning |
Arbejdsgiver 2 uger. Derefter kommune. Stat refunderer kommunens første 4 uger 100%, de næste 46 uger 50%. Arbejdsgiver-forsikring. |
Arbejdsgiver, kommune
|
Sygdom anmeldes til kommune. Opfølg-ning hver 8. uge. Kommunal samtale med borger. |
1989 med senere ændringer |
Ydelsesmaksimum og Varighedsgrænser beskærer mulighed for at forebygge social deroute Årligt faldende kompensationsgrad |
166550 kr./år = 52,6% |
Kriterier
Aldersgrupper |
Personkreds |
Tildelings-kriterier |
Udmålings-kriterier |
Finansiering |
Administration |
Relation til Socialt arbejde |
Lov – oprindeligt, vigtigste ændringer
|
Aktuelle og fremtidige dilemmaer |
Dækningsprocent: Satser 2003.07.01 APW 2003 |
9 Dagpenge ved arbejdsløshed
|
Arbejdsindtægts-afhængige (lønarbejdere og selvstændige) under 65 år
|
Ledighed. Mindst 1 års medlemskab, 52 ugers fuldtids beskæftigelse inden for seneste 3 år.
|
90% af hidtidig indkomst, dog højst DP-maksimum. Varighed: højst 4 år inden for 6 år, dog højst 30 mdr. |
Medlemsbidrag, stat. |
Arbejdsløsheds-forsikringskasse
|
Ingen. Dog: opfølgningssamtaler, rådighedskontrol. |
(1907) Lov 114 af 24/3 1970 om arbejdsløsheds-forsikring m.v.. Lbk. 708 13/8 2003 |
|
166550 kr./år 52,6% |
10 Kontanthjælp
|
Enhver med lovligt ophold i Danmark |
Mangel på mulighed for at skaffe det nødvendige til egen og familiens forsørgelse. Ophold i riget seneste 7 af 8 år. Vilje til aktivering/job |
Fast beløb afh. af alder og forsørgerstatus. Fradrag for samtidig indkomst. Mulighed for sær-ydelser. Nedsættelse efter 6 hhv. 9 mdr. (disp.) |
Kommune 50% Stat 50% refusion |
Kommune
|
Rådgivning Aktivering – plan |
Lov om aktiv socialpolitik Lbk 708 13/8 2003 § 11 jfr. § 25-41 |
|
130308 kr./år sats for enlig forsørger = 41,1% 98064/ sats for enlig ikke-forsørger >25 år = 31,0% |
11 Starthjælp
|
Som 10 |
Ophold i riget <7 af seneste 8 år |
Fast beløb |
Kommune 50% Stat 50% refusion |
Kommune
|
Rådgivning Aktivering – plan |
Lov om aktiv socialpolitik Lbk 708 13/8 2003 § 11 jfr. § 25 stk.11ff |
|
78996 kr./år sats for enlig forsørger = 24,9% |
12 Introduktionsydelse
|
Nyankomne udlændinge med lovligt ophold i riget |
Som starthjælp |
Fast beløb … |
Kommune 25% Stat 75% |
Kommune
|
Rådgivning Aktivering – plan |
Integrationslov § 27 henv. t. LAS § 25 stk. 11 ff. |
|
|
13Revalidering |
Enhver med lovligt ophold i Danmark |
Begrænsninger i arbejdsevnen |
Fast beløb: DP-max < 25 årige: ½xDPmax Etableringshjælp |
Kommune 50% Stat 50% refusion |
Kommune
|
Rådgivning – revalideringsplan |
Lov om aktiv socialpolitik |
|
|
14 Ledighedsydelse |
Personer, der er visiteret til fleksjob |
Begrænsning i arbejdsevne – visiteret til fleksjob indtil ansættelse i fleksjob eller ved ledighed efter fleksjob |
91% af DP max, højst hidtidig indtægt |
Kommune 50% Stat 50% refusion (dog 35% i særlige tilfælde) |
Kommune
|
(opfølgning? – bekg.) |
Lov om aktiv socialpolitik kap. 7 § 74, § 74a-i |
|
|
15 Arbejdsgiver- tilskud (aktivering, flexjob m.v.)
|
Arbejdsgivere |
Ansættelse af person(er) i aktivering hhv. fleksjob
|
Aktivering m.v.: tilskud pr. arbejds-time, efter skøn over arbejdsevne Fleksjob: 50% / 66% af overenskomst-mæssig løn |
Kommune – statsrefusion på 50% af udgifter til aktiverede
Statsrefusion 65% af udg. til fleksjob m.v. |
Kommune
|
(opfølgning? Bekg?) |
Lov om en aktiv Beskæftigelsesindsats Kap. 12 §§ 51-68 |
|
|
16 Medicintilskud, handicap kompenserende ydelser |
Børn og voksne med udgiftskrævende handicap. § 28 § 84 |
Handicap |
Faktiske udgifter udover ca. 6000 kr/år (“bagatelgrænse” 500 kr/md) |
Kommune 50% Stat 50% refusion |
Kommune
|
Normalt rådgivning til pgld. hhv. familien |
Lov om social service § 28 vedr. børn § 84 vedr. voksne |
Tildeling, udmåling og “bagatelgrænse” giver ofte anledning til konflikt mellem klient og kommune |
|
17 Førtidspension
|
Statsborgere og dermed ligestillede Mindst 10 år i riget mindst 10 år mellem 15 og 65 år |
Varigt nedsat erhvervsevne, uden mulighed for selv-forsørgelse |
Ophold i landet: antal års ophold i riget x 40-dele af pension. Supplerende: egen og samlevende/ægtefælle’s indkomst hhv. arbejdsindkomst. Mulighed for tillæg |
Kommune, statsrefusion 35%, dog visse tillæg 50%, andre tillæg 75% |
Kommmune
|
Rådgivning mhp. forsøg på revalidering hhv. fleksjobplacering forud for tildeling |
Lov om social Pension
Lov om førtidspension (før 2003) |
|
|
Kriterier
Aldersgrupper |
Personkreds |
Tildelings-kriterier |
Udmålings-kriterier |
Finansiering |
Administration |
Relation til Socialt arbejde |
Lov – oprindeligt, vigtigste ændringer
|
Aktuelle og fremtidige dilemmaer |
Dækningsprocent: Satser 2003.07.01 APW 2003 |
18 Folkepension
|
Statsborgere og dermed ligestillede Mindst 10 år i riget mindst 10 år mellem 15 og 65 år |
Fyldt 65 år
|
Ophold i landet: antal års ophold i riget x 40-dele af pension. Supplerende: egen og samlevende/ægtefælle’s indkomst hhv. arbejdsindkomst. Mulighed for tillæg |
Kommune – 100% stats refusion, visse tillæg 50%, andre tillæg 75% |
Kommune
|
Ingen |
Lov om social pension |
|
|
19 ATP
|
Lønarbejdere |
Fyldt 65 år |
|
1/3 medlemsbidrag 2/3 arbejdsgiverbidrag |
ATP (fond)
|
Ingen |
Lov om Arbejdsmarkedets Tillægs Pension |
|
|
20 Arbejdsmarkeds-pension
|
Lønarbejdere |
Oftest mindst 60 år (vedtægtsbestemt) |
Opsparings størrelse – Tidlig tilbagetræk-ning: lav pension, sen tilbagetrækning: høj pension |
Oftest 1/3 medl.bidrag, 2/3 arbejdsgiverbidrag – aftalt % af løn |
Pensionskasser (under forsikringslov) – oftest paritetisk ledet. Ofte kombineret alders- og invaliditets-pensionsordning |
Ingen |
Aftalebestemt. Indbetalinger beskattes ikke, jfr. skattelovgivning |
Lav løn + kort erhvervskarriere = lav alderspension, ofte kombineret med høj risiko for invaliditets-pensionering |
|
21 Tjenestemands-pension
|
Statslige og kommu-nale tjenestemænd + visse koncessionerede selskaber |
Oftest mindst 60 år (lov- hhv. reglements-bestemt) |
Anciennitet & lønniveau |
Arbejdsgiver, evt. i form af “pensionsforsikring” |
Stat: Hypotekbank Kommuner: Kommu-nernes pensions-forsikringsanstalt |
|
|
|
|
22 Kalve-ophørsstøtte
|
Landmænd, der i årene 2000-2002 opdrættede fedekalve |
Opdræt af fedekalve 2000-2002. Nu: et antal hektar landbrugsjord, evt. brak. |
Antal kalve pr. år |
Staten / EU |
Landbrugs- ministeriet
|
Ingen |
? |
? |
|
Satser pr. 1.7.2003
APW: Average Production Worker – den gennemsnitlige industriarbejder tjente i 2003 kr. 316.772 kr. 26.398 kr/md
OECD: Taxing Wages. Selected tables and Graphs. 15.03.2004. Spørgsmål: er der angiven Gross Wage incl. AMB?
Satsregulering: Finansministeriet: Dokumentationsskema for beregning af årslønudviklingen fra 2000-2001, 2001-2002, 2002-2003 fra Mikael Trier.
APW indberetninger til OECD: Tlf. kt. Frederik Hansen, Finansministeriet 33923333 2004.11.25


© Copyright Viggo Jonasen 2019
Rue Grafisk Design